COMICS - "GLOBAL WARMING: A DIDACTIC-PEDAGOGICAL RESOURCE FOR THE ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

  • Wilson Ricardo Antoniassi de Almeida UNESP
  • Vanessa de Souza Moreno UNESP
  • Sâmia Maria Tauk-Tornisielo UNESP
  • Newton La Scala Júnior UNESP - FACAV

DOI:

https://doi.org/10.14295/holos.v12i1.3827

Keywords:

Educação ambiental. História em quadrinhos. Aquecimento global. Ambiente. Sustentabilidade.

Abstract

With the finding that the influence of the antropic actions has caused harmful consequences to the environment, there was a series of global intergovernmental and interinstitutional commitments to minimize these impacts. One of the proposals set out in the undertaking is environmental education, because through it the individual and community can make it and build social values, knowledge, attitudes and changes in habits, in a sustainable way interacting with the environment. This study aims to ascertain the habits and ways of reading preferences, lack of concepts and analyze the conceptual errors committed by young people from high school on the topic of "global warming". From this, the work aims to produce a comics on the topic of "global warming", focusing on processes and techniques for mitigation of their impacts and, thus, offer a feature-didactic teaching attractive and fun and can make is a powerful tool for the process of environmental education, as it shows a positive influence on reading and learning these subjects.

Author Biographies

Sâmia Maria Tauk-Tornisielo, UNESP

Atualmente pesquisadora 3, nível IV, professora titular em impactos ambientais, tendo 80 artigos publicados em revistas especializadas nacionais e internacionais, 14 livros e capítulos de livros, orientando atualmente 11 profissionais e já orientou aproximadamente 120 profissionais.

Newton La Scala Júnior, UNESP - FACAV

Bacharel em Física pela Universidade de São Paulo (1986) com mestrado (1989) e doutorado (1994) em Física Aplicada pela Universidade de São Paulo. Experiência internacional em estágios e pós-doutoramento realizados na Inglaterra, França e Estados Unidos. Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp) onde exerce as funções de ensino (Graduação e Pós-Graduação), pesquisa (orientando alunos de Pós Graduação, coordenando projetos junto à agências de fomento) e administrativas. Aplica seus conhecimentos em pesquisas diversas mas principalmente voltado à caracterização da emissão de CO2 em solos de áreas agrícolas. Em 2007 recebeu o título de Professor Livre-Docente no conjunto de disciplinas Física I e II pela Unesp. Possui 489 citações na base do ISI - Web of Science (Lascala N or La Scala N) com Índice h = 9.

Published

2012-06-21

How to Cite

Almeida, W. R. A. de, Moreno, V. de S., Tauk-Tornisielo, S. M., & Júnior, N. L. S. (2012). COMICS - "GLOBAL WARMING: A DIDACTIC-PEDAGOGICAL RESOURCE FOR THE ENVIRONMENTAL EDUCATION. Holos Environment, 12(1), 107–120. https://doi.org/10.14295/holos.v12i1.3827

Issue

Section

Artigos