ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE INDIGENOUS SCHOOLS OF BRASIL

Authors

  • Edson Damas da Silveira Ministério Público do Estado de Roraima - Procurador de Justiça. Programa de Pós-Graduação em Direito Ambiental da Universidade do Estado do Amazonas - Professor Colaborador.
  • Serguei Aily Franco de Camargo Ministério Público do Estado de Roraima - Assessor Jurídico. Universidade Federal de Roraima - Professor Visitante.

DOI:

https://doi.org/10.14295/holos.v15i1.8692

Keywords:

Brazil, Environmental Education, Indigenous School

Abstract

The environmental education applied within indigenous schools, flowing from categories of fundamental rights overseen in the current Brazilian Constitution, deserves a great deal of reflection and attention by Brazilian educators. Besides promoting the specific elements proper to schools, they should be aware of the root principle of an environmental education shared by indigenous peoples, being the grounds for other equally relevant sub-principles which demand the involvement of the whole community: the promotion of interculturality, transversality and flexible approaches to environmental education in indigenous schools’ syllabuses, undertaken by children and young natives who require a methodology which is more tuned to their social dynamic and, above all, linked to the natural world. This quality of environmental education upholds a view of the sentiment of fraternity, which we should share equally with present and future generations.

Author Biographies

Edson Damas da Silveira, Ministério Público do Estado de Roraima - Procurador de Justiça. Programa de Pós-Graduação em Direito Ambiental da Universidade do Estado do Amazonas - Professor Colaborador.

Procurador de Justiça do Ministério Público do Estado de Roraima. Mestre e Doutor em Direito Sócioambiental pela PUC-PR, Mestre em Antropologia pela Universidade Federal de Pernambuco e Pós-Doutorando em Direitos Humanos pela Universidade de Coimbra.

Serguei Aily Franco de Camargo, Ministério Público do Estado de Roraima - Assessor Jurídico. Universidade Federal de Roraima - Professor Visitante.

Professor Visitante junto ao Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia, junto ao NECAR, Universidade Federal de Roraima. Assessor jurídico da 3a. Procuradoria de Justiça Cível do Ministério Público de Roraima. Doutor em Aquicultura em Águas Continentais pela UNESP de Jaboticabal e Pós-Doutor em Ecologia Aplicada pela UNICAMP e Direito Ambiental pela UNESP.

Published

2015-05-21

How to Cite

Damas da Silveira, E., & Aily Franco de Camargo, S. (2015). ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE INDIGENOUS SCHOOLS OF BRASIL. Holos Environment, 15(1), 10–18. https://doi.org/10.14295/holos.v15i1.8692

Issue

Section

Artigos